Jednou z předností kamionové dopravy oproti ostatním druhům je její nízká cena. Ovšem nízká cena neznamená zadarmo, a toho jsou si firmy velmi dobře vědomy. Proto dobře počítají, kolik si za ni mohou dovolit utratit a prakticky nikdy nevydají více peněz, než je nezbytně nutné. Co ale její cenu vůbec tvoří?
V první řadě jsou to samozřejmě veškeré náklady. Jelikož se počítá u služby kamionová doprava cena za km a nikoliv například za hodinu, může to vést k mylným závěrům o tom, co vše je zde vlastně zahrnuto.
Na první pohled by se totiž zdálo, že ji tvoří pouze náklady na pohonné hmoty. To je však jen mizivá část toho, co se do výsledné hodnoty musí promítnout. Je sice fakt, že některé položky jsou volitelné a někteří je kvůli snížení nákladů nepoužívají, avšak je to ve většině případů pouze k jejich škodě.
Tím prvním, co bychom měli započítat, je pořízení automobilu a jeho amortizace. Obojí se musí někde projevit, a zde je místo, kde se nám může jejich hodnota postupně vrátit. Navíc musíme mít na paměti, že bychom již měli šetřit na koupi nového nákladního automobilu, abychom jej mohli koupit ihned, jak ten starý doslouží.
Smutným faktem je, že mnoho dopravců nechává svůj vozový park přesluhovat. Ovšem to, že na první pohled vypadá dobře, neznamená, že na tom dobře je. Naštěstí musí všechny nákladní vozy chodit na pravidelnou technickou prohlídku, která pomáhá takovéto případy eliminovat.
Pak tu máme také mzdu řidiče, která musí být rovněž započítána, tedy pokud nechceme být samaritáni a prodávat služby za méně, než jsou náklady, které s nimi máme. Není však třeba říkat, že tento přístup je špatný pro obchod.
Poslední položkou, kterou zde zmíním, je pojištění. Jedná se jak o povinné ručení, tak o nejrůznější volitelné typy, jako je havarijní pojištění, úrazové pojištění pro řidiče či pojištění nákladu proti poškození.
Jak je vidět, není toho zrovna málo. Nelze se tedy divit, že částka, kterou za to platíme, je taková, jaká je.